Leuk dat je mijn website bezoekt. Mijn site kost geld voor onderhoud en beheer. Vind je dat mijn site in de lucht moet blijven? Bestel je wel eens iets via bol.com? Dat is mooi. Ik krijg een commissie van 3% van de aankoopsom als je via mijn linkjes bol.com besteld. Zo kan ik (een deel) van de kosten betalen.
Ja! Ik wil dat aukjeshobbys blijft bestaan en bestel voortaan via een link op de site. Ik ga nu naar bol.com.
Ik wil eerst meer informatie en ga naar http://www.aukjeshobbys.nl/133528243
De Alkmaar Packet onderhield vanaf 1864 een dagelijkse dienstregeling tussen Amsterdam en Alkmaar. Twee schepen pendelden bij toerbeurt tussen beide steden, van ’s morgens vroeg tot ’s avonds kwart voor negen.
Het waren witte salonboten met namen als Prins Hendrik, Prins van Oranje, Koningin Wilhelmina en de Zaandam 1 en 2.
De schepen vervoerden niet alleen passagiers, maar ook post, pakketten en goederen. De Zaandam 1 en de Zaandam 2 konden 650 passagiers en twintig ton goederen vervoeren.
Maar het pronkstuk was de salonboot Czaar Peter. Het schip was 52 meter lang en had meerdere dekken. Het kon 1400 passagiers vervoeren. Het schip werd in 1944 door het verzet tot zinken gebracht om te voorkomen dat het in Duitse handen zou vallen. Na de oorlog werd de salonboot gelicht en weer in de vaart gebracht.
In de Zaanstreek kon men opstappen in Wormerveer, Zaandijk, Koog aan de Zaan en Zaandam. Een retourtje Zaandam Amsterdam tweede klas kostte 30 cent en men kon aan boord gaan bij de Dam en het Vissershop. De reis naar Amsterdam duurde vanaf Zaandam een half uur. Het was voor forensen een goed alternatief voor de trein. In haar gloriejaren bezat de Alkmaar Packet 21 vracht-en passagiersschepen.
Naast de vaste diensten werden de salonboten ook ingezet voor personeelsfeestjes, het jaarlijkse uitstapje van een vereniging en voor schoolreisjes. Vaak klonk er levende muziek, zoals van de Zaanse accordeonist Jan Kolvers.
Ook stapten er aan het begin van de tocht orkestjes aan boord, die aan het eind met de pet rondgingen. In de zomermaanden waren de schepen vaak afgeladen met passagiers. Een geliefde dagtrip was om, vanuit Amsterdam of de Zaanstreek, naar Alkmaar te reizen om de kaasmarkt te bezoeken en vandaar verder te gaan met de stoomtram Bello naar Bergen of Schoorl.
Hoogtijdagen beleefden de schepen als er kermis in Zaandam was. De afgeladen boten bezweken bijna onder de last van de duizenden Amsterdammers die in Zaandam flink de bloemetjes buiten kwamen zetten.
Was het voor de passagiers goed toeven op de parterre, op het bovendek of in de salon, voor de bemanning was het hard werken. Werkweken van 90 uur waren geen uitzondering. De stokers begonnen ‘s morgens om vier uur om de ketel op te stoken en werkten door tot tien uur ‘s avonds. In de zomer was het ook nog eens bloedheet in de machinekamer.
Na de tweede wereldoorlog ging het steeds slechter met de Alkmaar Packet. Het aantal passagiers liep sterk terug en mede door de stijgende kosten werd er verlies geleden. In 1948 stopte men met het vervoer van goederen en 1950 kwam er een einde aan het vervoer van passagiers. De schepen werden verkocht. Daarmee kwam een einde aan de 86-jarige traditie van de Alkmaar Packet.
Er zijn helaas geen filmpjes beschikbaar van de Alkmaar Packet. Maar er zijn in Nederland nog heel wat veerdiensten. Hieronder heb ik een aantal relevante filmpjes geplaatst.
Ben je geinteresseerd in boeken en films over de Zaanstreek? Bestel nu simpel en snel op bol.com.
Zo steun je ook nog eens mijn website. Hartelijk sank hiervoor.
Via de link kan je natuurlijk ook iets totaal anders bestellen.
De verbinding Zaandam-Amsterdam visa versa over het Noorzeekanaal
Veerboot Enkhuizen- Staveren
Veerdienst Enkhuizen -Medemblik
De veren van het Noordzeekanaal
Pont Buitenhuizen
Als je dit leuk vindt, heb je vast ook interesse in:
De Hempont
Wil je graag iets bestellen? Gaat het om een boek, een dvd serie of totaal iets anders wat je interesse heeft gewekt? Bestel simpel en snel door op deze link te klikken bol.com.
Je kan via de link alles bestellen wat je maar wilt! Je hebt de keuze uit het hele assortiment.
Handig toch?
Doeko Bosscher 24.02.2020 11:16
Kan het zijn dat er nog een oudere Prins van Oranje is geweest, ook van de Alkmaar Packet, naast deze, die dateert van 1907 of 1908?
Alice de Jong 06.02.2017 20:19
De Prins van Oranje bestaat nog en is te huur. Als ie niet vaart ligt achter CS Amsterdam. Gr. Alice
Arend 17.07.2017 15:22
Weet het,hoop van harte dat er weer trips mee gemaakt gaan worden, ben 84, veel vaarten meegemaakt o.a IJmuiden en Alkmaar.
Ik zie haar met lede ogen liggen.
G.J.L.van Kuijk 30.10.2016 15:17
in 1938 woonde ik kort op de Zuiddijk 294,Zaandam.Ik meende tot nu toe dat de Alkm.Packet vlak achter ons langs voer.Kan niet vlgs kaart, route ooit anders?
g.j.l.van kuijk 14.10.2017 14:15
bericht was eerder gestuurd op 30-10-2016
Arno Koningstein 24.05.2015 01:26
Rederij Cruise With Us is sinds 7 augustus 2012 de gelukkige eigenaar van de Prins van Oranje. Het schip is geheel getransformeerd in de stijl van 1908. pvo.nl
g.c.f.bergenhenegouwen 15.11.2014 11:30
goedenmorgen gerda
ik verzamel alles van de alkmaar-packet, ik heb nog wel een ansichtkaart dubbel van de Zaandam 1
jacob reitsma 05.06.2018 19:24
goedenavond, heeft u misschien ook info over kapitein Willem Boot van raderstoomboot Prins Willem van Oranje (de eerste, dat was nog een raderstoomboot)
Gerda Oostingh 09.11.2014 11:16
Dag Aukje, wat leuk die informatie over Alkmaar Packet. Mijn vader heeft in 1925 stage gelopen op de Zaandam 1 voor de M.T.S.
Ron Kanis 14.05.2014 09:22
Prachtige films er van,ben blij dat ik jou site heb gevonden.
Kom er vast hier op terug.. Ex. Zaankanter..
Groeten Ron,.
Nieuwe reacties
29.08 | 12:28
Ik ben op zoek naar een reclame uit de jaren 70 in Amsterdam op h...
07.08 | 12:10
Ik zoek een reclame waarin een man vraagt naar het beroep van de m...
03.08 | 14:40
Ik ben op zoek naar een reclame van krasloten waar een voetbalclub ...
27.07 | 21:28
Ik heb ooit nog een Extra Verzekering gekocht bij Hans de Wolf! Een veilig gevoel!