Was het voor de passagiers goed toeven op de parterre, op het bovendek of in de salon, voor de bemanning was het hard werken. Werkweken van 90 uur waren geen uitzondering. De stokers begonnen ‘s morgens om vier uur
om de ketel op te stoken en werkten door tot tien uur ‘s avonds. In de zomer was het ook nog eens bloedheet in de machinekamer.
Na de tweede wereldoorlog ging het steeds slechter met de Alkmaar Packet. Het
aantal passagiers liep sterk terug en mede door de stijgende kosten werd er verlies geleden. In 1948 stopte men met het vervoer van goederen en 1950 kwam er een einde aan het vervoer van passagiers. De schepen werden verkocht. Daarmee kwam een einde aan de
86-jarige traditie van de Alkmaar Packet.
Er zijn helaas geen filmpjes beschikbaar
van de Alkmaar Packet. Maar er zijn in Nederland nog heel wat veerdiensten. Hieronder heb ik een aantal relevante filmpjes geplaatst.
Ben je geinteresseerd in boeken en films over de Zaanstreek?
Bestel nu simpel en snel op bol.com.
Zo steun je ook nog eens mijn website. Hartelijk sank hiervoor.
Via de link kan je natuurlijk ook iets totaal anders bestellen.