Daarna kwamen de Rijksponten bij de Hembrug, tot dusverre was het overzetaanbod nog niet zo heel erg spannend, wat voertuigen en mensen met de fiets. Maar met de komst van het
automobiel veranderde er natuurlijk wel veel.
Tunnels waren er toen niet, die kwamen pas later. Eerst de Velsertunnel en later de Coentunnel. En ondertussen werd het verkeer drukker en drukker!
Met als gevolg dat er bij de Hemponten lange rijen wachtenden stonden.Vrachtwagens met gevaarlijke stoffen, vrachtwagens hoger dan vier meter,
voetgangers, fietsen, bromfietsen en invalidevoertuigen mogen geen gebruik maken van de tunnels en zijn dus aangewezen op de pont om aan de overzijde te komen.
Vandaag vaart
het Hemveer nog steeds en al heel lang niet meer tot 'savonds 20.00 uur, maar 24 uur per dag. Iedere 20 minuten is er een overvaart. Veel forensen, die wonen boven het Noordzeekanaal en in Amsterdam werken maken er graag gebruik van. Meestal per fiets,
scooter of brommer want dan ben je niet afhankelijk van de trein of bus. Dagelijks een minicruise over het Noordzeekanaal wie wil dat nu niet!
En nu de filmpjes!